Opryszczka w ciąży – czy jest groźna i jak ją leczyć?

Temat opryszczki wśród ciężarnych zawsze budzi swego rodzaju poruszenie. Krążą różnego rodzaju historie na temat niezwykłej szkodliwości opryszczki dla nienarodzonego dziecka – czy jest to prawda czy mit?

Czy opryszczka w ciąży jest groźna?

Przede wszystkim należy rozróżnić, gdzie występuje wyżej wspomniana opryszczka, czy jest to zmiana zlokalizowana na ustach pacjentki, czy też na genitaliach. Różnica jest bowiem kluczowa, opryszczka wargowa spowodowana jest szczepem wirusa HSV-1 natomiast opryszczka zlokalizowana na narządach płciowych wirusem HSV-2- i to właśnie on może stanowić zagrożenie dla płodu. Może, czyli nie musi? Tak, nawet opryszczka na narządach płciowych nie musi być powodem do niepokoju, jeżeli nie jest to zakażenie pierwotne. Jeżeli już przed ciążą pacjentka była już nosicielką wirusa HSV-2, nie powinna się martwić. Natomiast jeżeli zakażenie nastąpiło w czasie ciąży, należy natychmiast wdrożyć leczenie farmakologiczne.

Opryszczka wargowa

Jeżeli w czasie ciąży wystąpiła opryszczka w okolicy ust, nie należy się niepokoić, ponieważ nie wpływa ona na rozwój dziecka. W czasie aktywnej opryszczki wargowej, niezwykle ważny jest etap po porodzie, jeżeli bowiem kobieta bądź jej bliscy odnotowują u siebie objawy opryszczki, powinni bezwzględnie unikać bliskiego kontaktu z noworodkiem, tj np. pocałunków, ponieważ zakażenie wirusem HSV-1 jest dużym zagrożeniem dla małego dziecka.

Opryszczka genitalna w czasie ciąży

Opryszczka genitalna może mieć znaczący wpływ na przebieg ciąży, jeżeli do zakażenia nastąpiło w czasie jej trwania. Kobieta, która zaobserwowała u siebie taką zmianę powinna bezwzględnie udać się do specjalisty, który ustali odpowiednie leczenie. Nie podjęcie żadnych działań stanowi poważne ryzyko dla dobrostanu dziecka. Zakażenie pierwotne w I i II trymestrze może skutkować wadami rozwojowymi płodu takimi jak: małogłowie, zwapnienia międzyczaszkowe, małoocze. Gdy zakażenie wystąpiło w III trymestrze zwiększa ryzyko zakażenia wewnątrzmacicznego oraz porodu przedwczesnego. Co więcej, jeśli opryszczka genitalna występuje w okresie okołoporodowym jest ona wskazaniem do cięcia cesarskiego. W przypadku, kiedy infekcja miała miejsce przed ciążą i ma charakter nawrotowy ginekolog może zadecydować o profilaktycznym wdrożeniu farmakoterapii między 34 a 36 tygodniem ciąży.

Jakie są objawy opryszki genitalnej?

Opryszczka genitalna objawia się najpierw poprzez świąd, pieczenie i uczucie bólu. W drugiej dobie mogą być już widoczne pęcherzyki, które pękając mogą pozostawiać blizny. Zmiany obserwowane są na wargach mniejszych, większych, na pośladkach, w okolicy odbytnicy, udach oraz okolicy cewki. Ciężarne pacjentki, które zauważą u siebie takie objawy powinny skontaktować się ze swoim ginekologiem, który zadecyduje o dalszym postępowaniu.