Czym są testy prenatalne?

Testy prenatalne to badania wykonywane podczas ciąży w celu sprawdzenia stanu zdrowia nienarodzonego dziecka. Przeprowadza się je, aby rozpoznać ewentualne wady wrodzone oraz choroby genetyczne. Wykonuje się je już na wczesnym etapie ciąży.

Rodzaje testów prenatalnych

Badania nieinwazyjne nie wymagają ingerencji w organizm kobiety i dziecka, nie posiadają żadnego ryzyka powikłań. Należy do nich:

• USG genetyczne — podczas badania monitoruje się różne parametry płodu, by prawidłowo ocenić ryzyko wystąpienia wad u dziecka.
  • Test PAPP-A — badanie podwójne, które polega na analizie stężenia białka A oraz wolnej jednostki beta-hCG z próbki krwi matki.
  • Test NIFTY — podczas testu bada się wolne płodowe DNA, które znajduje się w krwiobiegu matki, do którego przedostało się przez łożysko.
  • Test potrójny poziomów hCG, AFP i estriolu — badanie wykonuje się pod kątem wykrycia zespołu Downa na podstawie pobranej próbki krwi.

Badania inwazyjne polegają na pobraniu materiału do badania z jamy brzusznej matki. Wykonywane są one w celu ostatecznego potwierdzenia diagnozy. Badania te niosą ze sobą niewielkie ryzyko poronienia i innych komplikacji:

• amniopunkcja — polega na pobraniu wód płodowych przez nakłucie powłok brzusznych kobiety.
  • fetoskopia — poprzez nakłucie powłok brzusznych wprowadza się specjalny aparat optyczny do jamy macicy.
  • kordocenteza — wymaga pobrania krwi z naczynia pępowinowego płodu  przez nakłucie powłoki brzusznej kobiety.
  • biopsja trofoblastu — za pomocą cienkiej igły pobiera się próbki kosmków błony płodowej do badań genetycznych.