Znaczenie badań laboratoryjnych w okresie ciąży

Medyczna diagnostyka laboratoryjna w trakcie ciąży jest bardzo ważna, aby bezpiecznie przejść przez cały ten okres i w odpowiednim czasie zareagować na niepokojące wyniki badań. Pierwsze badania należy wykonać do 10. tygodnia, a kolejne według zaleceń lekarza prowadzącego.

Badania laboratoryjne w ciąży:

• Morfologia krwi — wykonywana w celu wykrycia zmian w składzie krwi, które mogą być objawem m.in. niedokrwistości, małopłytkowości i innych zaburzeń hematologicznych u ciężarnej.
  • Badanie ogólne moczu — ma na celu monitorowanie pracy nerek, aby wykryć infekcje układu moczowego.
  • Badanie grupy krwi i czynnika Rh — znając grupę krwi oraz czynnik Rh możliwe jest wykrycie ryzyka ewentualnego konfliktu serologicznego między matką a dzieckiem. Umożliwi to lekarzowi podjęcie odpowiednich działań jeszcze w czasie trwania ciąży.
  • VDRL — inaczej odczyn Wassermana lub odczyn kiłowy — badanie służące do wykrywania infekcji kiły.
  • Badanie stężenia glukozy na czczo — badanie pozwalające określić, czy kobieta jest narażona na rozwinięcie się cukrzycy cukrowej.
  • Odczyn Coombsa — to test antyglobulinowy, wykonywany w celu m.in. wykrycia konfliktu serologicznego między matką a dzieckiem.
  • Badanie na przeciwciała anti-HIV — stwierdzenie infekcji wirusem HIV w czasie ciąży jest bardzo ważne, aby w odpowiednim momencie wdrożyć procedury mające na celu zapobieganie zakażeniu dziecka.
  • Badanie poziomu przeciwciał IgG i IgM — wykonuje się je w kierunku wykrycia cytomegalii i toksoplazmozy.
  • Badanie antygenu HBs — to badanie w kierunku infekcji drobnoustrojami powodującymi wirusowe zapalenie wątroby typu B.