Gardasil 9 – Szczepienie przeciwko HPV a rak szyjki macicy

Rak szyjki macicy jest drugim na świecie najczęściej występującym nowotworem u kobiet, co więcej stanowi on drugą co do częstości przyczynę zgonów u pacjentek. Niestety rak może rozwijać się przez wiele lat nie dając żadnych specyficznych objawów. Średni czas rozwoju choroby wynosi około 10 lat. Aby szybko zareagować i w porę wykryć zmiany i wdrożyć potrzebne leczenie, należy przestrzegać zasad profilaktyki raka szyjki macicy.

Przede wszystkim należy regularnie wykonywać cytologię. To dzięki niej specjaliści są w stanie wykryć nawet najwcześniejsze nieprawidłowości i zapobiec rozwojowi raka. Badanie to jest szybkie, bezbolesne i skuteczne.

Jaka jest główna przyczyna raka szyjki macicy?

Należy jednak pamiętać, że za główną przyczynę raka szyjki macicy, obecnie uważa się zakażenie wirusem HPV – wirusem brodawczaka ludzkiego. Infekcje odnotowuje się w krajach wysoko rozwiniętych, u osób aktywnych seksualnie i wcześnie rozpoczynających współżycie. Nie każda jednak infekcja HPV wiąże się z rakiem szyjki macicy. Zmiany za jakie odpowiada wirus mogą być zarówno onkogenne jak i nieonkogenne powodujące np. kłykciny kończyste w okolicy warg sromowych i odbytu. Onkogenne typy wirusa mogą powodować oprócz raka szyjki macicy również raka sromu, odbytu, prącia, przestrzeni-ustno-gardłowej i pęcherza moczowego. Dzięki rozwojowi medycyny i pracy naukowców wynaleziono skuteczną metodę zapobiegającą infekcji HPV – szczepionkę.

Szczepienie przeciwko HPV jako aktywna profilaktyka raka szyjki macicy

Obecnie szczepienie przeciwko wirusowi HPV uznaje się jako aktywną profilaktykę raka szyjki macicy. Zaleca się wykonanie szczepienia u osób przed rozpoczęciem inicjacji seksualnej, jednak nie ma przeciwwskazań w stosunku do osób, które są już aktywne seksualnie. Na rynku istnieją 3 rodzaje szczepionek przeciwko HPV: 2 walenta, 4-walenta, 9-walenta. Co ważne szczepienie HPV jest bezpieczne i dobrze tolerowane przez pacjentów. Odnotowuje się bardzo niewiele działań niepożądanych takich jak np. obrzęk i ból w miejscu wstrzyknięcia, świąd, osłabienie, ból głowy i mięśni.

Przeciwwskazania do szczepienia

Przed szczepieniem zawsze powinna być przeprowadzona konsultacja z lekarzem. Wiadomo jednak, że szczepieniu nie powinny być poddane osoby uczulone na którykolwiek ze składników preparatu, dziewczęta przed 9 rokiem życia oraz kobiety w ciąży.