Test Sanco

Test SANCO jest jednym z nieinwazyjnych badań prenatalnych nowej generacji. Nie stwarza ryzyka poronienia ani zakażenia wewnątrzmacicznego, a wykrywalność wad genetycznych jest bliska 99 proc. Wykonanie testu SANCO jest możliwe u kobiet od 10. tygodnia ciąży, nie powinno też być przeprowadzane później niż w 24. tygodniu ciąży.

Badanie prenatalne SANCO polega na pobraniu krwi od kobiety w ciąży. W kolejnym etapie izoluje się i bada zawarte w niej pozakomórkowe DNA płodu. Taka procedura jest całkowicie bezpieczna dla przyszłej matki oraz płodu. Dzięki takim testom o wysokiej wiarygodności można wyraźnie zmniejszyć konieczność wykonania badań inwazyjnych.

Podstawą badania SANCO jest wykrywanie zaburzeń liczby chromosomów płciowych oraz trisomii wywołujących zespoły Edwardsa, Patau oraz Downa. Jeśli chodzi o nieprawidłowości dotyczące chromosomów X i Y, prowadzą one do rozwinięcia się zespołu Turnera (X), zespołu Klinefeltera (XXY), zespołu Jacobsa (XYY) czy XXX. Dodatkowo na podstawie testu SANCO określa się też płeć dziecka i oznacza Rh płodu w celu określenia ryzyka wystąpienia konfliktu serologicznego.

Test SANCO skierowany jest do kobiet ciężarnych, którym zależy na wczesnej diagnostyce płodu. Chociaż test nieinwazyjny SANCO można wykonać bez żadnych zaleceń lekarskich, w niektórych przypadkach występują do niego wskazania.

W przypadku kobiet w ciąży, które mają więcej niż 35 lat, wzrasta ryzyko wystąpienia wad genetycznych u płodu. Należą one do grupy podwyższonego ryzyka, dlatego właśnie wśród nich popularne są testy prenatalne. Zamiast badań wiążących się z ryzykiem poronienia (kordocenteza, amniopunkcja, biopsja kosmówki) bezpieczniej wykonać test SANCO, który nie wymaga pobierania próbki od płodu.

Wskazaniem do poddania się badaniu krwi w ciąży są też:

• nieprawidłowe wyniki badań biochemicznych lub USG na etapie pierwszego trymestru ciąży
  • przeciwwskazania do wykonania badania inwazyjnego
  • wykrycie zaburzeń chromosomalnych w poprzedniej ciąży

Przed badaniem prenatalnym należy odbyć konsultację ze specjalistą położnictwa i ginekologii. Pozwoli to na ustalenie historii chorób genetycznych w rodzinie matki lub ojca dziecka, a także omówić wyniki dotychczasowych badań wykonanych przez ciężarną.

W celu wykonania testu SANCO należy przyjść na pobranie krwi i przynieść niezbędną dokumentację medyczną.
Badanie nie wymaga skierowania, aczkolwiek jest ono zalecane. Należy też mieć przy sobie wyniki ostatnich badań – USG ciąży lub biometrię płodu przekazaną przez lekarza prowadzącego ciążę. Jeśli były wykonywane, przydatne okażą się również badania ciężarnej, w tym kariotyp lub badania przesiewowe.

Pacjentka nie musi być na czczo do badania, ale warto pamiętać o nawodnieniu organizmu przed wizytą.
Pacjentka oddaje ok. 10 ml krwi, która przekazywana jest do laboratorium. Na wyniki testu SANCO czeka się od kilku dni do dwóch tygodni.

Przejdź do informacji dla Pacjentów związanych z koronawirusem