Hymenotomia- usunięcie błony dziewiczej

Kompleksowa opieka specjalistyczna którą znajdziesz w naszej Klinice to najwyższe standardy diagnostyczne, innowacyjne technologie jak również profesjonalni lekarze.

Hymenotomia

to zabieg polegający na nacięciu lub usunięciu błony dziewiczej. Zazwyczaj taki zabieg przeprowadzany jest u kobiet z problemem zbyt grubej i niepodatnej błony dziewiczej, która może powodować ból i uniemożliwić współżycie. Skutkiem tego mogą być również problemy z miesiączkowaniem czy bóle podbrzusza. Sytuacja ta jest wskazaniem do nacięcia błony dziewiczej. Zabieg można wykonać nieinwazyjnie, laserowo i w znieczuleniu miejscowym.

Przygotowanie do zabiegu

Najlepszym czasem na wykonanie hymenotomii jest pierwsza faza cyklu, po zakończeniu miesiączki.

Ważne jest aby przed zabiegiem odbyć konsultację ginekologiczną podczas której specjalista oceni ogólny i intymny stan zdrowia kobiety. Należy poinformować lekarza jeśli na ok. 2 tygodnie przed zabiegiem pojawiły się infekcje intymne. Warto również na kilka dni przed zabiegiem zrezygnować z palenia papierosów, picia alkoholu oraz przyjmowania leków zawierających kwas acetylosalicylowy (aspiryna). Przyjmowanie tych substancji może prowadzić do krwawienia po zabiegu lub wystąpienia różnego rodzaju powikłań. Należy pamiętać, że leki przeciwgrypowe, czy przeciwkaszlowe mogą mieć również wpływ na krzepliwość krwi, dlatego przyjmowanie tego typu leków powinno zostać skonsultowane z lekarzem przeprowadzającym zabieg.

Wskazania

• Medyczne – u kobiet które od urodzenia posiadają pogrubioną, niepodatną lub też zrośniętą błonę dziewiczą, poważnie utrudniającą odbycie inicjacji seksualnej.
  • Psychologiczne/osobiste – obawa pacjentki przed krwawieniem i bólem towarzyszącym przerwaniu błony dziewiczej.

• Miesiączka
  • Infekcja w okolicy sromu i pochwy
  • Nieuregulowana cukrzyca i inne choroby ogólnoustrojowe
  • Aktywna choroba nowotworowa

Przebieg hymenotomii

Zabieg nie wymaga hospitalizacji, odbywa się w warunkach ambulatoryjnych i przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym. Cała procedura trwa ok. 20-40 minut.

Nietypowo zbudowana błona dziewicza podczas zabiegu zostaje nacięta za pomocą lasera, co skraca czas potrzebny na zabieg i ogranicza miejscowe krwawienie.

Rekonwalescencja

Okres gojenia się rany trwa około 2 tygodni.

• Kobieta może powadzić normalny tryb życia, należy jednak ograniczyć wysiłek fizyczny
  • Zaleca się szczególną dbałość o higienę miejsc intymnych
  • Nie należy używać tamponów do 4 tygodni po zabiegu
  • W razie pojawienia się dolegliwości bólowych można stosować środki przeciwbólowe