Kiedy przeprowadza się USG ginekologiczne?

Ginekologiczne badanie USG jest zalecane przynajmniej raz na dwa lata w celach profilaktycznych. Wskazaniem do częstszych wizyt może być ciąża, poród oraz niepokojące dolegliwości. USG ginekologiczne ma na celu ocenę narządów płciowych pacjentki, w tym szyjki i trzonu macicy, jajników, zatoki Douglasa oraz błony śluzowej w macicy. Badanie pozwala przede wszystkim zdiagnozować takie dolegliwości jak:

• zła budowa kości oraz mięśni w obrębie miednicy,
  • nieprawidłowa struktura i budowa tkanek tworzących naczynia krwionośne w miednicy,
  • wszelkiego rodzaju wady anatomiczne w narządach płciowych pacjentki,
  • początkowe i zaawansowane zmiany nowotworowe,
  • obecność torbieli w obrębie narządów płciowych,
  • nieodpowiednią grubość endometrium.

Wskazaniami do przeprowadzenia badania USG ginekologicznego są wszelkie objawy, które lekarz uzna za niepokojące. Należą do nich między innymi: krwawienia pozamiesiączkowe, przenikliwy i nagły ból w podbrzuszu, nieregularny cykl miesiączkowy oraz obfite krwawienie, problemy z płodnością lub objawy wskazujące na zespół policystycznych jajników.

Jak wygląda badanie ginekologiczne USG?

Podczas badania ginekologicznego USG pacjentka nie odczuwa żadnego dyskomfortu. Proces jest całkowicie bezbolesny i nieinwazyjny. Lekarz do badania wykorzystuje sondę o podłużnym kształcie, która jest odpowiednio nawilżona żelem i zabezpieczona osłoną. Wytwarza ona bezpieczne fale ultradźwiękowe, które umożliwiają dokładnie obejrzenie układu rozrodczego pacjentki. USG ginekologiczne pozwala określić między innymi wielkość, kształt i ogólne położenie poszczególnych narządów, dostarczając lekarzowi cennych informacji.