W jakim celu wykonuje się posiew z pochwy?

Posiew wymazu z pochwy (lub szyjki macicy) to badanie bezbolesne, które wykonuje się, aby potwierdzić lub wykluczyć zakażenie dróg rodnych bakteriami i grzybami. Infekcje miejsc intymnych to jedna z najczęstszych dolegliwości, z jakimi kobiety zgłaszają się do lekarza ginekologa (ginekolog warszawa).

Aby wprowadzić odpowiedni sposób leczenia, trzeba dowiedzieć się, jaki rodzaj bakterii lub grzybów zagnieździł się w pochwie. Do tego służy właśnie posiew wymazu.

Lekarz wprowadza do pochwy wziernik, a następnie za pomocą długiego patyczka z watą pobiera materiał do badania. Wymazówka (czyli patyczek) jest dokładnie zabezpieczona i przewożona do laboratorium. Tam identyfikowane są rodzaje drobnoustrojów odpowiedzialnych za infekcję u pacjentki.

Jak przygotować się do pobrania wymazu?

Posiew z pochwy wykonuje się podczas standardowego badania ginekologicznego w gabinecie. Warto jednak odpowiednio się do tego przygotować:

• co najmniej 48 godzin przed wizytą zaleca się wstrzemięźliwość seksualną,
  • przez 48 godzin przed badaniem nie powinno się stosować żadnych preparatów dopochwowych i tamponów oraz należy unikać irygacji pochwy,
  • w dniu wizyty okolice intymne można myć jedynie wodą, bez dodatku mydła lub innych środków,
  • warto wcześniej przygotować sobie informacje na temat długości cyklu oraz ile czasu minęło od miesiączki. Lekarza należy poinformować o przyjmowanych lekach, również o tabletkach antykoncepcyjnych, oraz o przebytych i obecnych chorobach.

Wymazu z pochwy nie pobiera się w czasie miesiączki.