Badanie drożności jajowodów – czym jest Sono-HSG?

Masz problemy z zajściem w ciążę? W takim razie zapewne słyszałaś już o badaniu Sono-HSG. Domyślamy się, że w Twojej głowie na myśl o badaniu rodzi się wiele pytań, niepokoju, obaw? W tym krótkim artykule postaramy się wyjaśnić na czym polega badanie, co dzięki niemu uzyskujemy oraz jak należy się do takiego badania przygotować.

Problemy z płodnością

Niepłodność jest domeną naszych czasów – stres, nieprawidłowy styl życia i ciągła gonitwa utrudniają zajście w ciąże. Niestety, czasem nawet największa zmiana trybu życia nie daje oczekiwanych efektów. Problemy z płodnością są niezwykle złożone, zależne od wielu czynników. Aby zatem dotrzeć do źródła utrudnień, specjaliści muszą wykonać szereg dokładnych analiz. Jednym z nich jest badanie Sono-HSG.

Badanie Sono HSG jest skuteczną metodą umożliwiającą ocenę stanu jamy macicy oraz jajowodów. Dlaczego to badanie jest tak ważne? Często kłopoty z zapłodnieniem oraz donoszeniem ciąży mogą wynikać z niedrożności jajowodów, bądź nieprawidłowości związanych z anatomią jamy macicy. Wady takie jak np. niedrożność jajowodów są bezbolesne. Zwykle nie dające specyficznych objawów, dlatego też często diagnozowane są stosunkowo późno.

Na czym polega badanie Sono HSG

Badanie polega na podaniu przez kanał szyjki macicy specjalnego kontrastu do jamy macicy i jajowodów, przy jednoczesnej kontroli USG. Podczas badania lekarz ginekolog obserwuje przepływający po narządach kontrast, dzięki czemu jest w stanie wykryć ewentualne nieprawidłowości. W skutek ciśnienia z jakim podawany jest preparat, niekiedy udaje się ,,udrożnić’’ jajowód, tak więc badanie przyjmuje też funkcję terapeutyczną.

Czy jest to badanie inwazyjne?

Badanie Sono HSG jest zabiegiem małoinwazyjnym, nie ma konieczności przeprowadzania go na sali operacyjnej. Dzięki temu, że kontrast podawany w trakcie zabiegu, nie zawiera jodu, ryzyko wstrząsu anafilaktycznego ograniczone zostało do minimum. Jest to więc niewątpliwa zaleta, szczególnie dla pacjentek, które z powodu uczulenia zostały wykluczone z klasycznego HSG.

Czy są jakieś przeciwwskazania do wykonania badania?

Bezwzględnym przeciwwskazaniem do przeprowadzenia zabiegu Sono HSG jest ciąża oraz stan zapalny, zarówno miejscowy jak i o charakterze ogólnym.

Czy jest to zabieg bolesny?

Zabieg oceniany jest przez pacjentki jako mało bolesny, podobny do bólów miesiączkowych. Badanie nie wymaga znieczulenia. Prewencyjnie, godzinę przed zabiegiem zaleca się przyjęcie środków przeciwbólowych (np. Paracetamol, Ibuprofen, Ketonal)

Jak przygotować się do badania?

Zabieg wykonuje się w trakcie I fazy cyklu, bez objawów i ryzyka infekcji zarówno ogólnej jak i okolic intymnych. Aby badanie zostało wykonane należy posiadać aktualną cytologię ( z ostatnich 12 miesięcy) oraz posiew z kanału szyjki macicy( z ostatniego miesiąca).

Jakie są powikłania po zabiegu?

Po zabiegu może towarzyszyć Ci dyskomfort w podbrzuszu oraz plamienie z dróg rodnych. Ryzyko powikłań zapalnych jest niewielkie, jednak czasem lekarz może zadecydować o konieczności przyjęcia antybiotyku.

Czy po badaniu konieczna jest szczególna rekonwalescencja?

Po zabiegu możesz spokojnie wrócić do swoich codziennych obowiązków, gdyż nie ma żadnych ograniczeń co do aktywności.

W Royal Clinic zabieg ten przeprowadzany jest przez znakomitych specjalistów, pod kontrolą najnowszego aparatu USG.